Únor: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“
Charakteristika a záměry bloku
rozvíjet paměť, pozornost, logické myšlení
rozvoj hrubé a jemné motoriky
počítání řadou, přiřazování, porovnávání počtu a velikosti
rozlišování číslic, písmen, geometrických tvarů, barev a jejich odstínů,
prostorové vztahy, skládání obrázků z částí, přiřazování stejných tvarů a obrázků (směr, barva, detaily)
odpovědi na zvídavé otázky
práce s encyklopediemi
zapojení fantazie, vlastní zkušenosti
vyprávění příběhů, pohádek podle obrázků, řazení obrázků v logickém sledu
rozvoj slovní zásoby
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka)
Konkretizované očekávané výstupy:
vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru
ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních
vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní,
rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Konkretizované očekávané výstupy:
správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči, mluvit zřetelně, gramaticky správně a v přiměřeném tempu
poznat a najít k sobě slova, která se rýmují
rozkládat slova na slabiky
vyčlenit hlásku na počátku a na konci slova
sluchem rozlišit slova, jejich počáteční hlásky, slabiky
záměrně se soustředit a udržet pozornost, pamatovat si postup řešení (umístění obrázků)
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
Konkretizované očekávané výstupy:
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, vyhledávat partnera pro hru
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
Konkretizované očekávané výstupy:
vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí