co je les – stromy, lesní zvěř, živočichové, keře, houby, rostliny atd.
rozlišování listnatých a jehličnatých stromů, přiřazování plodů
správné chování v lese – ochrana lesa i sebe sama
vnímání života v přírodě – i stromy jsou živé, povolání spojená s prací v lese, užitek lesa, nebezpečí
změny počasí, změny v přírodě – vliv na stromy, zvířata a živočichy
využívání přírodních materiálů
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj a užívání všech smyslů
osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
Konkretizované očekávané výstupy:
ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé a levé ruky
mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
rozvoj zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti
vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
porozumět slyšenému, chápat jednoduché hádanky, poznat a vyhledat slova opačného významu (antonyma)
vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
sluchem rozlišit slova, slabiky, počáteční hlásky ve slovech
rozlišit tvary předmětů, základní i složené barvy
chápat prostorové pojmy, orientovat se v řadě, prostoru i v rovině
chápat základní číselné a matematické pojmy
řešit labyrinty (sledovat cestu)
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině)
Konkretizované očekávané výstupy:
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Konkretizované očekávané výstupy:
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Konkretizované očekávané výstupy:
mít povědomí o významu životního prostředí, všímat si nepořádků, chápat význam třídění odpadu, chránit přírodu v okolí
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí, znát a dodržovat základní pravidla chování na chodníku a na ulici (dávat pozor při přecházení, rozumět světelné signalizaci)
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Konkretizované očekávané výstupy:
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj schopností žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Konkretizované očekávané výstupy:
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí, chápat základní pravidla chování pro chodce