osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí, znát a dodržovat základní pravidla chování na chodníku a na ulici (dávat pozor při přecházení, rozumět světelné signalizaci)
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Konkretizované očekávané výstupy:
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj schopností žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Konkretizované očekávané výstupy:
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí, chápat základní pravidla chování pro chodce
2. Moje vlast
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Konkretizované očekávané výstupy:
ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé a levé ruky při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje
mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
vytváření základů pro práci s in formacemi, posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
Konkretizované očekávané výstupy:
rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační značky) a porozumět jejich významu, jejich komunikativní funkci
těšit se z hezkých a příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás i setkávání se s uměním, přirozeně projevovat radost z poznaného, objevovat krásy vlasti
vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
rozvoj kooperativních dovedností
Konkretizované očekávané výstupy:
spolupracovat s ostatními, chápat a respektovat názory jiného dítěte, domlouvat se, vyjednávat
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
Konkretizované očekávané výstupy:
vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit své zážitky, pozorně poslouchat, sledovat se zájem literární či hudební produkci, všímat si kulturních památek naší vlasti
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
seznamování s místem, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
mít povědomí o významu životního prostředí, chápat význam třídění odpadu, chránit přírodu v okolí
mít poznatky o své zemi (znát název státu, státní vlajku, hymnu, prezidenta, hlavní město, o existenci jiných zemí)