Vzdělání
Záměrem předškolního vzdělávání je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí (komunikativní, k učení, k řešení problémů, sociální a personální, činnostní a občanské) důležitých pro jeho další rozvoj a učení, pro život a vzdělávání: základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, pro schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit životu v sociální komunitě a kulturní společnosti, základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot – to vše na úrovni přizpůsobené věku předškolního dítěte, elementárním možnostem jeho chápání a vidění světa i přirozeným životním souvislostem a okolnostem, v nichž dnešní dítě vyrůstá.
Název školního vzdělávacího programu „Barevné domečky“ jsme vybrali z důvodu charakteristického prvku venkovského prostředí, podnícení fantazie a představivosti, vytvoření blízkých vzájemných vztahů a přirozeného prostředí, ve kterém dítě vyrůstá.
Naše motto
VŠECHNO, CO OPRAVDU POTŘEBUJI ZNÁT, JSEM SE NAUČIL V MATEŘSKÉ ŠKOLE.
- O všechno se rozděl.
- Hraj fér.
- Nikoho nebij.
- Vracej věci tam, kde jsi je našel.
- Uklízej po sobě.
- Neber nic, co ti nepatří.
- Když někomu ublížíš, řekni promiň.
- Před jídlem si umyj ruce.
- Splachuj.
- Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře.
- Žij vyrovnaně, trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj a pracuj.
- Každý den odpoledne si zdřímni.
- Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni se někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.
Robert Fulghum
Vzdělávací obsah
Rámcové cíle
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
- osvojení základů hodnot platných ve společnosti slušných lidí
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Klíčové kompetence
- k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské
Program byl rozdělen do deseti hlavních témat – integrovaných bloků.
Září: „Jdeme spolu.“
Charakteristika a záměry bloku
- znát své jméno, jména kamarádů
- znát adresu školy, znát svoji značku, ukládat věci na určené místo
- rozvíjet přátelství mezi dětmi – komunikace, hry, střídat se při hře a různých činnostech, používat správně pomůcky
- adaptace nových dětí na nové prostředí – vytvoření přátelského prostředí, nebát se říci své pocity a potřeby
- podporovat vzájemnou ochotu pomoci druhému
- podporovat komunikaci mezi dětmi a dospělými
- respektovat přání jednotlivce i celé skupiny
- respektovat věkové a individuální odlišností každého z nás – každý jsme jiný
- vytvořit PRAVIDLA školy – objasnění, respektování a dodržování pravidel
- řešení problémů a situací, sebeovládání, sebekontrola
- znát adresu bydliště
- chápat rodinné vztahy, místo v rodině, pomoc v domácnosti, komunikace v rodině, soužití generací, sourozenecké vztahy, rodinné zvyklosti (odlišnosti každé rodiny – oslavy atd.)
- znát pomůcky a techniku domácího vybavení, zařízení bytu
- učit se vyjádřit a pojmenovat své pocity a emoce, vyjádřit svůj vlastní názor
Dílčí vzdělávací cíle a konkretizované očekávané výstupy
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- chovat se přiměřeně a bezpečně ve známém prostředí (např. v prostředí MŠ)
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Konkretizované očekávané výstupy:
- samostatně a smysluplně odpovědět na otázku, umět komentovat zážitky a aktivity
- zaregistrovat změny ve svém okolí, co se změnilo ve třídě, na kamarádovi, na obrázku
- uvědomovat si, že fungování skupiny je postaveno na pravidlech soužití, podílet se na nich a respektovat je
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)
Konkretizované očekávané výstupy:
- navazovat kontakty s dospělým (s učitelkami, s důvěrou se obracet na dospělého s požadavkem o pomoc či radu)
- využívat neverbální komunikaci (úsměv, gesta, řeč těla apod.)
- porozumět běžným projevům emocí a nálad, vnímat, že je jiné dítě smutné, zklamané nebo naopak něčím nadšené, že má radost apod.
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci sociokulturního prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- dodržovat společně dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití v MŠ
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
- orientovat se v rolích a pravidlech různých společenských skupin (rodina, třída, herní skupina) a umět jim přizpůsobit své chování
Navrhované činnosti
- hry zaměřené na posilování kamarádských vztahů a vzájemnou toleranci, spolupráci, dodržování pravidel
- praktické poznávání prostředí školy, nejbližšího okolí školy a bydliště
- říkadla a básničky, zpívánky atd.
- využití pohádek, práce s knihami
- činnosti zaměřené na rozvoj řečového projevu dětí – vyprávění, rozhovory, popisování obrázků, odpovědi na otázky atd.
- časoprostorová orientace – nahoře, uprostřed, dole, vlevo, vpravo, první, poslední, vysoký, nízký apod.
- práce s obrázky - např. třídění, přiřazování, vytleskávání slabik, co je na obrázku, co tam nepatří, co k sobě patří, co je špatně, jaké máme pocity a nálady, obrazové vyjádření pravidel společného soužití atd.
- společné výtvarné práce dětí, hry s barvami, kreslení dle vlastní fantazie, prostorové tvoření, skládání obrázků z dílů atd.
- cvičení chůze, běhu, skoků, poskoků, lezení, změny směru, zdolávání překážek
- poučení o BEZPEČNOSTI a ochraně zdraví svého i ostatních
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program ZÁŘÍ
- práce s nástěnným obrazem ZÁŘÍ, PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ
Říjen: „Hrajeme si s podzimem.“
Charakteristika a záměry bloku
- získávat vědomosti o časové posloupnosti, proměnách v čase
- vnímat změnu ročního období, změny v přírodě, změny počasí – vliv na stromy, zvířata a živočichy
- rozvíjet smyslové vnímání - využívání všeho, co nám poskytuje okolní prostředí jako podněty pro různorodé činnosti
- poznávat a pojmenovat ovoce a zeleninu jako zdroj vitamínů
- pojmenovat zemědělskou techniku, nářadí a nástroje
- pojmenovat činnosti spojené s prací na zahradě
- využívat přírodní materiály
Očekávané výstupy
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
Konkretizované očekávané výstupy:
- rozlišovat, co zdraví prospívá a co mu škodí
- znát základní zásady zdravého životního stylu, mít povědomí o vlivu zdravého stravování na naše zdraví
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- rozkládat slova na slabiky
- vyčlenit hlásku na počátku a na konci slova
- používat jednoduchá souvětí, vyjádřit myšlenku, nápad, mínění, popsat situaci podle obrázků
- napodobit rytmus, rozlišit tvary, geometrické tvary a barvy
- pamatovat si postup řešení, uplatňovat postřeh a rychlost
- orientovat se v řadě a prostoru
- rozumět základním pojmům označujícím velikost, porovnat a uspořádat předměty dle stanoveného pravidla, orientovat se v číselné řadě 1 – 10, posoudit početnost dvou souborů, chápat jednoduché souvislosti, nacházet znaky společné i rozdílné (zobecňovat, vybrat ovoce a zeleninu)
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
Konkretizované očekávané výstupy:
- spolupracovat s ostatními při řešení úkolů
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
Konkretizované očekávané výstupy:
- projevovat ohleduplnost a zdvořilost ke svým kamarádům i dospělým, vážit si jejich práce a úsilí, být schopné přijmout společné návrhy, podřídit se rozhodnutí skupiny
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Konkretizované očekávané výstupy:
- mít poznatky o práci lidí na zahradě nebo na poli, o využití techniky při práci člověka
Navrhované činnosti
- třídění, porovnávání, poznávání, počítání
- hry na rozvoj smyslového vnímání
Hmat – „Co je to?, Kdo je to?, Jaký je to tvar?, Co je větší, menší?“
Čich – urči ovoce a zeleninu podle vůně
Chuť - urči ovoce a zeleninu podle chuti
Sluchové hry
- práce s obrazovým materiálem
- práce s knihami
- práce s přírodním materiálem
- básničky a písničky
- manipulativní poznávání, rozlišování barev, tvarů, přiřazování, co do skupiny patří x nepatří
- hry na rozvoj matematické pregramotnosti – více, méně, prázdný, plný, celek a jeho části, velký, malý, řazení podle velikosti, první, poslední atd.
- cvičení s náčiním – nápodoba pohybu dle vzoru
- poučení o BEZPEČNOSTI a ochraně zdraví svého i ostatních
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program ŘÍJEN
- práce s nástěnným obrazem ŘÍJEN
Listopad: „V lese je krásně.“
Charakteristika a záměry bloku
- co je les – stromy, lesní zvěř, živočichové, keře, houby, rostliny atd.
- rozlišování listnatých a jehličnatých stromů, přiřazování plodů
- správné chování v lese – ochrana lesa i sebe sama
- vnímání života v přírodě – i stromy jsou živé, povolání spojená s prací v lese, užitek lesa, nebezpečí
- změny počasí, změny v přírodě – vliv na stromy, zvířata a živočichy
- využívání přírodních materiálů
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a užívání všech smyslů
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
Konkretizované očekávané výstupy:
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé a levé ruky
- mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- porozumět slyšenému, chápat jednoduché hádanky, poznat a vyhledat slova opačného významu (antonyma)
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- sluchem rozlišit slova, slabiky, počáteční hlásky ve slovech
- rozlišit tvary předmětů, základní i složené barvy
- chápat prostorové pojmy, orientovat se v řadě, prostoru i v rovině
- chápat základní číselné a matematické pojmy
- řešit labyrinty (sledovat cestu)
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině)
Konkretizované očekávané výstupy:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Konkretizované očekávané výstupy:
- utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Konkretizované očekávané výstupy:
- mít povědomí o významu životního prostředí, všímat si nepořádků, chápat význam třídění odpadu, chránit přírodu v okolí
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí, znát a dodržovat základní pravidla chování na chodníku a na ulici (dávat pozor při přecházení, rozumět světelné signalizaci)
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Konkretizované očekávané výstupy:
- uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj schopností žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat
a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Konkretizované očekávané výstupy:
- utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí, chápat základní pravidla chování pro chodce
Navrhované činnosti
- hry s kaštany, žaludy, šiškami, dýněmi, listy, draky apod.
- grafomotorická cvičení
- sběr přírodnin a listů, hry s přírodninami venku, vycházka do lesa
- přiřazování, třídění, počítání, porovnávání počtu, velikosti, váhy
- pojmenování barev a jejich odstínů
- rozlišování stromů a keřů – stavba rostliny
- pojmenování živočichů, ptáků a zvířat žijících v lese, kde žijí, čím se živí
- pohádky a příběhy k tématu
- využití materiálů k ochraně zdraví a bezpečí např. Aby se nic nestalo
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program LISTOPAD, LES
- práce s nástěnným obrazem LISTOPAD
Prosinec: „Po roce přišly zase Vánoce.“
Charakteristika a záměry bloku
- dodržovat adventní a vánoční tradice - čas adventu, Barbora, Mikuláš, výzdoba s vánoční tématikou, zdobení stromečku, pečení cukroví, vánoční posezení s rodiči, výroba dárků a přání, vánoční vystoupení
- upevňovat vzájemné citové vztahy
- využívat sníh k různým hrám a činnostem, poučení o možném nebezpečí
- všímat si změn v přírodě, změn počasí
- využívat sezónní činnosti
- umět pojmenovat zimní sportovní vybavení, oblečení
- krmení ptáčků a zvěře
- poučit se o nebezpečí spojených se zimními sporty
- experimentovat se skupenstvím vody (voda, sníh, led, tání)
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé či levé ruky při činnosti
- mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí, vědět, jak se vyhnout nebezpečí
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů mluvního projevu, vyjadřování)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči, rozkládat slova na slabiky
- naučit se nazpaměť krátké texty, zapamatovat si jednoduché básničky a písničky
- rozlišit tvary předmětů, geometrické tvary, základní barvy i odstíny
- orientovat se v prostoru i rovině
- chápat základní a číselné a matematické pojmy, rozumět a používat pojmy označující velikost, porovnávat a uspořádat předměty dle stanoveného pravidla, orientovat se v číselné řadě 1 - 10
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole)
Konkretizované očekávané výstupy:
- spolupracovat s ostatními, spolupracovat při činnosti, být ostatním partnerem, domluvit se na společném řešení
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
Konkretizované očekávané výstupy:
- vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné
Navrhované činnosti
- adventní a vánoční výzdoba – výtvarné a pracovní činnosti, estetické cítění
- nácvik vánočního vystoupení - pásmo básniček a písničke
- vánoční vystoupení v kostele
- zdobení vánočního stromečku
- výroba vánočních dárků
- čtení příběhů s vánoční a zimní tématikou
- práce s knihami
- odpočítávání dnů do Štědrého dne – adventní kalendář
- mikulášská a vánoční nadílka
- povídání o rodinných tradicích oslav Vánoc
- příprava dárků pro kamarády – obdarování, tajemství
- hry se sněhem a na sněhu, bobování, klouzání atd
- pokusy s vodou, sněhem, ledem, pozorování sněhových vloček
- poučení o nebezpečí
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program PROSINEC
- práce s nástěnným obrazem PROSINEC
Leden: „Chumelí se, chumelí…“
Charakteristika a záměry bloku
- využívat sníh k různým hrám a činnostem, poučení o možném nebezpečí
- všímat si změn v přírodě, změn počasí
- využívat sezónní činnosti
- umět pojmenovat zimní sportovní vybavení, oblečení
- krmení ptáčků a zvěře
- poučit se o nebezpečí spojených se zimními sporty
- předcházení úrazům, zdraví a zdravá výživa
- experimentovat se skupenstvím vody (voda, sníh, led, tání)
- Aby se nic nestalo.
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace ruky a oka)
- osvojen si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé či levé ruky při činnostech
- mít povědomí o významu péče o zdraví, aktivního pohybu a zdravé výživy – mít poznatky o pozitivních účincích pohybu a sportu
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
- podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, popsat situaci podle obrázku
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- orientovat se v prostoru i v rovině, rozlišovat, co je nahoře, dole, uprostřed, před, vedle, blízko, daleko, chápat základní číselné a matematické pojmy, rozumět
a používat základní pojmy označující velikost
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)
Konkretizované očekávané výstupy:
- spolupracovat s ostatními, spolupracovat při hrách, aktivitách a řešení úloh, podělit se s jiným dítětem o činnost, provádět kontroly řešení, hledat další úkoly a další řešení
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytvoření aktivních postojů ke světu, k životu
Konkretizované očekávané výstupy:
- chovat se na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj schopností přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat a mít povědomí, jak se chránit
Navrhované činnosti
- výroba „tříkrálových korun“
- sledování a záznam počasí
- otužování – vhodné oblečení, pohyb, větrání atd.
- zimní sporty, vybavení na zimní sporty, kde v zimě sportujem
- grafická nápodoba symbolů, písmen, číslic
- vnímání povrchů předmětů – hladký, drsný, měkký, tvrdý, studený, teplý apod.
- třídění – Jíme zdravě x nezdravě
- zpěv a hudba s pohybem, rytmizace, hra na tělo
- sezónní hry na sněhu venku a ve třídě „jako“ – bobování, koulování, ježdění na lyžích, chůze po vyšlapané cestičce atd.
- sledování stop ve sněhu, vytváření stop a obtisků do sněhu
- vytváření labyrintů
- poučení o nebezpečí – Aby se nic nestalo.
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program LEDEN
- práce s nástěnným obrazem LEDEN
Únor: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“
Charakteristika a záměry bloku
- rozvíjet paměť, pozornost, logické myšlení
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
- počítání řadou, přiřazování, porovnávání počtu a velikosti
- rozlišování číslic, písmen, geometrických tvarů, barev a jejich odstínů
- prostorové vztahy, skládání obrázků z částí, přiřazování stejných tvarů a obrázků (směr, barva, detaily)
- odpovědi na zvídavé otázky
- práce s encyklopediemi
- zapojení fantazie, vlastní zkušenosti
- dokončení příběhu s poučením, rozvoj slovní zásoby
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka)
Konkretizované očekávané výstupy:
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní
- rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Konkretizované očekávané výstupy:
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči, mluvit zřetelně, gramaticky správně a v přiměřeném tempu
- poznat a najít k sobě slova, která se rýmují
- rozkládat slova na slabiky
- vyčlenit hlásku na počátku a na konci slova
- sluchem rozlišit slova, jejich počáteční hlásky, slabiky
- záměrně se soustředit a udržet pozornost, pamatovat si postup řešení (umístění obrázků)
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
Konkretizované očekávané výstupy:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, vyhledávat partnera pro hru
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
Konkretizované očekávané výstupy:
- vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
- zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Konkretizované očekávané výstupy:
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí
Navrhované činnosti
- obrázkové čtení – využití knížek, MultiBoardu
- dělení slov na slabiky – vytleskávání, počet slabik
- rozpoznávání délky slov – delší, kratší
- grafická nápodoba symbolů, písmen, číslic
- cvičení orientace v prostoru – vpravo, vlevo, nahoře, dole, pod, nad atd.
- grafomotorické cviky
- poznávat své jméno napsané velkými tiskacími písmeny + počáteční písmeno (hláska)
- třídění prvků podle druhu, barvy, tvaru, velikosti
- tvoření a vyhledávání protikladů, zdrobnělin
- hry na cvičení odhadu – více, méně, o kolik, stejně, větší, menší, nižší, delší, kratší atd.
- uspořádání předmětů – před, za, na, nad, pod, vedle, hned za, hned před, první, poslední
- uspořádání skupin dvouprvkových, tříprvkových, co k sobě patří atd.
- labyrinty v prostoru i na papíře
- přiřazování podle dané vlastnosti
- geometrické tvary – tvar hranatý, špičatý, kulatý, pojmenování tvarů
- konstruktivní činnosti
- stolní hry - pexeso, domino, Ježci atd.
- práce s metodickým listem s obrázky + interaktivním panelem MultiBoard – vzdělávací program PÍSMÁČKOVY ÚKOLY
- práce s nástěnným obrazem ÚNOR
Březen: „Co vidíme přes jarní brýle.“
Charakteristika a záměry bloku
- získávat a upevňovat poznatky o přírodě, jejich proměnách a zákonitostech na základě vlastního prožitku a pozorování
- vnímat změnu ročního období - první jarní den – jarní rovnodennost
- chápat změny v přírodě v souvislosti se změnou ročního období
- seznámit se s koloběhem vody
- pojmenovat a rozlišovat květiny, rostliny, byliny, trávy, barevné a tvarové odlišení, vnímat vůni, stavbu rostlin, co potřebují rostliny k růstu
- pozorovat růst rostlin
- seznámit se s užitkem rostlin a bylin a jejich možným nebezpečím
- všímat si nepořádku v okolí
- používání zdrobnělin, synonym
- rozvíjet slovní zásobu
- naučit se třídit odpad
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
Konkretizované očekávané výstupy:
- rozlišovat, co zdraví prospívá a co mu škodí, mít základní poznatky o zásadách zdravého životního stylu, o pozitivních účincích zdravé výživy
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- vyjadřovat samostatně myšlenky, své pocity a prožitky
- chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti, rozumět a používat základní pojmy označující velikost, porovnat a uspořádat předměty dle stanoveného pravidla (od nejmenšího k největšímu a naopak), orientovat se v číselné řadě 1- 10
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti)
Konkretizované očekávané výstupy:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, vyhledávat partnera pro hry, domlouvat se, rozdělovat a měnit role, spolupracovat při činnostech
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
Konkretizované očekávané výstupy:
- vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit svoje zážitky, pozorně poslouchat a sledovat se zájmem hudební produkci písniček, vyjádřit a zhodnotit prožitky (co se líbilo a co ne, co bylo zajímavé, překvapivé, podnětné)
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Konkretizované očekávané výstupy:
- mít poznatky o přírodě živé i neživé, o přírodních jevech a dějích, o lidech a jejich životě, o kultuře či technice
Navrhované činnosti
- rozlišení a pojmenování několika pokojových, zahradních, lučních květin a jejich částí – na obrázcích i v reálu
- péče o pokojové rostliny – děti přinesou z domova do MŠ
- pozorování klíčení semen a růstu rostlin, setí, sázení, péče o ně
- rozlišování stromů a keřů – základní znaky
- stavba rostlin, co potřebují rostliny k růstu
- užitečný hmyz – včely, čmeláci, mravenci, berušky; škodlivý hmyz – mandelinka, mšice, kůrovec
- pozorování přírody na vycházkách – typické jarní znaky
- vítání jara
- výtvarné a pracovní činnosti
- básničky k tématu
- využití didaktického materiálu s tématem „ekologie“
- práce s knihami a encyklopediemi
- pokus – ukázka koloběhu vody
- vycházky – hledáme barevné kontejnery – co kam patří, co do přírody nepatří
Duben: „Zvířata na statku.“
Charakteristika a záměry bloku
- domácí zvířata a jejich mláďata
- kde zvířata žijí – bydlí, kdo a jak o ně pečuje
- užitek hospodářských zvířat
- používání zdrobnělin
- napodobování pohybů a zvuků zvířat, ptáků
- zvukové rozlišování
- rozvoj slovní zásoby, pojmy – veterinář, zvěrolékař, ošetřovatel
- manipulativní činnosti, pracovní listy, výtvarné a pracovní činnosti
- rozlišování pojmů zvíře, pták, hmyz
- která mláďata se rodí a která se líhnou, jak rostou
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
Konkretizované očekávané výstupy:
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládnout jemnou motoriku, upřednostňovat užívání pravé a levé ruky při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
Konkretizované očekávané výstupy:
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si nového, změněného, chybějícího, sluchově rozlišovat zvuky
- orientovat se v prostoru i v rovině
- chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a dle potřeby je využívat, orientovat se v číselné řadě 1 - 10
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
Konkretizované očekávané výstupy:
- spolupracovat s ostatními, aktivně komunikovat s druhými dětmi bez vážnějších problémů
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat
a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Konkretizované očekávané výstupy:
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování (vzít si slovo, až když druhý domluví)
Zelený domeček (dítě a svět – environmentální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Konkretizované očekávané výstupy:
- mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
Navrhované činnosti
- domácí zvířata a jejich mláďata – pojmenování
- počítání, porovnávání počtu, přiřazování (matka, mládě; užitek zvířat, obydlí apod.)
- logopedické hry
- postřehové a sluchové hry, pexeso
- kde zvířata žijí – bydlí (pojmy stáj, chlév, holubník, kravín, salaš, kurník atd.)
- kdo a jak o ně pečuje (chovatel, ošetřovatel, veterinář, trenér – jejich činnosti)
- užitek hospodářských zvířat – pojmenování produktů, využívání produktů
- používání zdrobnělin ve spojení s mláďaty, pojmy větší, menší, nejmenší, vysoký, dlouhý, rychlý pomalý atd.
- pojmenování geometrických tvarů
- napodobování pohybů a zvuků zvířat a ptáků při různých hrách a činnostech
- manipulativní činnosti, pracovní listy, výtvarné a pracovní činnosti
- rozlišování pojmů zvíře, pták, hmyz – kolik mají nohou, jaký mají povrch těla, čím jsou odlišní atd.
- která mláďata se rodí a která se líhnou, jak rostou (ptáci, savci, býložravci, masožravci a všežravci)
Květen: „Ten dělá to, a ten zas tohle…“
Charakteristika a záměry bloku
- uvědomovat si citovou vazbu k matce – „mám rád“, mezilidské vztahy, příprava besídky, dárků, uchování tajemství, chtít někomu udělat radost
- uvědomovat si potřebnost lidské práce
- seznámit se s povoláními lidí a výsledky jejich práce (pomůcky, nářadí, rozlišení materiálů, práce v domácnosti, ocenění lidské práce druhých atd.)
- poznávat hudební nástroje
- rozlišovat hudební a nehudební zvuky, tempo hudby, melodii, dynamiku atd.
- vyjadřovat se pohybem - pohybová improvizace
- seznámit se s hrou na hudební nástroje - rytmické a melodické
- čím budu, až budu velký?
Modrý domeček (dítě a jeho tělo – biologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Konkretizované očekávané výstupy:
- vědět, jak se vyhnout nebezpečí (být opatrné, obezřetné, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc, koho přivolat)
Žlutý domeček (dítě a jeho psychika – psychologická)
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
Konkretizované očekávané výstupy:
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
- projevovat zájem o nové věci, dotazovat se při neporozumění, zkoušet, experimentovat
Červený domeček (dítě a ten druhý – interpersonální)
Dílčí vzdělávací cíle:
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině)
Konkretizované očekávané výstupy:
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.)
Bílý domeček (dítě a společnost – sociálně-kulturní)
Dílčí vzdělávací cíle